ارسال شده توسط:تحریریه kgroup بخش: اطلاعات عمومی  گروه:معماری

اتووود کلاسیک ـ موزه هنر معاصر نیتِروی (برزیل)

 

موزه ی هنر معاصر نیتِروی، یا همان اِم اِی سی، را معمار مشهور برزیلی اسکار نیمایر طراحی کرد و در سال 1996 به اتمام رسید . این سازه ی شمایل گونه ی بشقابی شکل، بر کناره ای صخره ای، در بالای خلیج کوچکِ گوانا بارا، در شهر نیتِروی واقع شده است و به شکلی بی همتا، چشم انداز های پانورامیک ریو دِ جِناریو را قاب می کند و اثری ساده و همچنان برجسته ای رامتعلق به زیبایی شناسی ِ خاص نیومایر، محفوظ و دست نخورده نگاه می دارد .

در ارتباط با سایت صخره ای ـ ساحلی اِم اِی سی، نیمایر می گوید : " این زمینی باریک و بلند بود که با دریا احاطه شده بود و راه حل مناسب به شکلی بومی و طبیعی ظاهر شد " . این راه حل بومی و حسی، سازه ی زیبای منحنی شکلی بود که از حوض آبی سرچشمه می گرفت، حسِ سبکیِ محدودی را خلق می کرد و چشم اندازهای پانورامیک خلیج کوچکِ گوانا بارا و کوه سوگار ـ لاف را به نمایش می گذاشت . اگر چه، ساختمان اِم اِی سی اغلب شبیه پروژه ی یو اِف اُ به حساب می آید، ولی مفاهیم شاعرانه ی نیمایر برای خلق فرمی در جهت " پدیدار شدن از زمین " و " رشدی ممتد و سریع " مثل گلی است که از میان صخره ها رشد کرده و بالا آمده است .

این ساختار با 16 متر ارتفاع، بر سطحی آشکارا، مربع شکل قرار گرفته است و از این طریق به رمپی چرخانده شده با کفپوشی قرمز رنگ و 98 متر طول دسترسی پیدا می کند . این بشقاب کوچک با 50 متر قطر دارای سه طبقه است و بر روی استوانه ای با 2.7 متر قطر قرار گرفته است و به حوض آبی با 60 سانتی متر عمق و 817 مترمربع مساحت متصل می شود . تالار اصلی شش گوشه ای 400 متر مربع از فضای نمایشگاه های آزاد و ردیفی را فراهم می کند که تماشای چشم انداز منحنی شکلِ پیاده راه با پنجره هایش آن را احاطه کرده است و 40 درجه هم چرخیده است .

فرمِ بی عیبِ شمایل گونه ی اِم اِی سی " شهر را در جریان این راه " به نشانه ی زمانه ی خود تبدیل کرده است و در مقیاس کوچکِ " اثر(موزه گوگنهایم) بیلبائو " ظاهر شد و بازدید کنندگان را با این معماری فوق العاده رویارو کرد .

در جریان زندگی حرفه ای 70 ساله اش به عنوان معمار، نیمایر بیش از 500 پروژه در برزیل و به همان اندازه نیز در الجزایر، فرانسه، اسپانیا و اسرائیل طراحی کرد . اما او خود توضیح می دهد که موزه اش در نیتِروی، همراه با پروژه ی مجلس و کلیسای جامع برازیلیا یکی از پروژه های مورد علاقه اش بودند .

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اسکیس دستی نیمایر

پهنه بندی های کاربری ها در موزه

پلان پهنه ی مرکزی موزه

پلان طبقه اول

پلان طبقه دوم




آراء

نظرات

شما هم می توانید در مورد این موضوع نظر دهید.

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.

     
نام:  
ایمیل:  
نظر :