ارسال شده توسط:تحریریه kgroup بخش: اطلاعات عمومی  گروه:معماری

فوتوريسم (آينده‌نگري)

 فوتوريسم (آينده‌نگري)

انقلابي‌ترين نگرش نسبت به جهان مدرن، آینده نگری یا فوتوریسم است که ظهورآن مربوط به پيش از جنگ جهاني اول و در ايتاليا می باشد. بنيان فوتوريسم توسط  «توماسو فيليپو ماري نتي» نويسنده و شاعر ايتاليايي گذاشته شد و انتشار منشور فوتوريسم در 25 فوريه 1909 به قلم وی  در روزنامه فيگارو، به گسترش آن کمک کرد.

منشور فوتوريسم در تعارض با سنتگرايي فرهنگي و در دفاع از ابراز گري هنري بر آمده ازمحيط صنعتي ایجاد شد و نگرش فوتوريسم هم جهت با تغييرات بنيادي – سرعت- پويايي( ديناميسم)- تحسين آشكار ماشين گسترش یافت.

اعتقاد فوتوريسم ، تأكيد بر نور و حركت جهت تجسم پويايي (اساس معماري مدرن) بود و «ذات حركت » اساس كار هنرمندان فوتوريست قرار گرفت.

معماري فوتوريستي

معماري فوتوريستي همزمان با انتشار بيانيه‌اي در سال 1914 توسط معمار جوان ايتاليايي «آنتونيوسانت اليا» ظهور یافت.معماري كه طرحش كوششي بود جهت انتقال آرمان‌هاي فوتوريستي به تصوير پردازي جديد شهري.

آنتونيوسانت اليا - طرح مطالعاتی-

موضوع رايج فوتوريسم در معماري ؛ ساخت كلان شهرهاي مدرن بود كه ظهور نيروهاي اجتماع تلقي مي‌شد.بيانيه ی معماری فوتوریستی سانت اليا با كمك ماري نتي نگاشته شد و نسخه ی اول آن موسوم به «مساجو Messggio » مقدمه ای بود بر نمايشگاه طراحي سانت اليابا نام «ساختارهايي براي كلان شهر مدرن». طراحي شهري مدرن آنتونيو سانتا اليا با تصاوير شهري خيالي و بسيار مدرن بدون تزئينات و رجعت به تاريخ همراه بود.

آنتونيوسانت اليا - ایستگاه مرکزی میلان-

   آرمان‌هاي فوتوريستي در معماري

-       حركت و تحول اساس معماري

-       شناختن اصول حركت به عنوان عامل هنري در طراحي شهري معاصر

-       بررسي تأثير زمان در حجم و فضا

 

این جنبش به واسطه كاربرد بتن مسلح- آهن و محاسبات مقاومت مصالح؛ باعث جدا سازي معماري از مفهوم كلاسيك و سنتي خود شد. 

مطالب نظري معماري فوتوريست

-       توجه به علم و تكنولوژي و جهان آينده

-       حذف تزئينات

-       گسست از گذشته

-       بلند مرتبه سازي

-       نمايان كردن اجزا عملكردي و تكنولوژيك ساختمان

به تدریج با گسترش این مکتب ، توجه محافل معماري و هنري به طراحي مدرن سانت اليا جلب شد. از دیگر طرفداران جنبش فوتوريسم می توان «ماريو چياتونه»  و« مارسلو نزولي» را نام برد.

 

سبك ابرازگري جديد شهري

 -       ابداع و بازآفريني شهري مدرن از نو، پرجنب و جوش و سراسر پويا

-       استفاده از آسان بر به جاي پلكان همچون مارهاي شيشه‌اي در نما

-       عدم استفاده از تزئينات قوسي و نقوش در خانه‌هاي سيماني- آهني و شيشه‌اي

-       غنا در زيبايي ذاتي با استفاده از خطوط و فوق‌العاده بكر

-       طبقات عميقاً فرورفته در زمين

-       گذرگاه‌هاي هوايي فلزي و تسمه نقاله‌هاي پر شتاب جهت نقل و انتقالات در ترافيك

-       ممانعت از ويژگي‌هاي يادماني و تزئيني و طراحي مدرن با رگه‌هاي نبوغ و اتكا به علم و فناوري

در نهایت شروع جنگ جهانی اول - در سال 1915 - آغازی بود بر پایان جنبش نوپای فوتوريسم.

فوتوريسم در هم آميختن مجموعه‌اي از نگرش‌هاي ترقي طلب، ديدگاه‌هاي سنت ستيز و گرايش‌هاي انتزاعي و روي آوردن به تحسين مصالح مدرن و توجه به قياس‌هاي ماشيني است.

 

 




آراء

نظرات

شما هم می توانید در مورد این موضوع نظر دهید.

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.

     
نام:  
ایمیل:  
نظر :