ارسال شده توسط:تحریریه kgroup بخش: اطلاعات عمومی  گروه:معماری

موشه سفدی

موشه سفدی در سال 1938 در شهر حیفای اسراییل متولد شد . او پس از مدتی به اتفاق خانواده به کانادا نقل مکان کردوی در سال 1961 توانست با مدرک دیپلم معماری از دانشگاه Mc Gill فارغ التحصیل شود . پس از گذراندن دوره کارآموزی درکنار لویی کان در شهر فیلادلفیا به مونترال برگشت.
در سال 1970 دفتر فرعی اورشلیم ( بیت المقدس ) را تاسیس کرد و در اوایل کار مشتاقانه با مشکلات مبارزه کرد تا اورشلیم را احیا کند . او مسئول ارشد قسمت ترمیم بافت قدیمی شهر، نوسازی قسمت مرکزی شهر و مدیر اجرای بهم پیوستن این دو بافت شهری بود .
در این سالها سفدی کارهای زیادی انجام داد که شامل ؛ تزیینات معماری روی قرنیس ، مرکز یادبود رابین ، Rabin Memorial موزه هولوکاست Holocaust Museum و فرودگاه بین المللی Ben Gurion که در نوع خود بی نظیر هستند .
در جریان این دوران سفدی نیز در گیر توسعه کاری در کشورهایی نظیر سنگال ، ایران ، سنگاپور و قسمت شمالی کانادا بود .
در سال 1978 در پی تعلیم در دانشگاههای Mc Gill & Yale & Ben Gurion سفدی محل سکونتش را جابجا کرد و مدیر دفتری در بوستون شد ، همزمان مدیر برنامه طراحی شهری را بدست گرفت و سپس با تلاش فراوان موفق به اخذ درجه پروفسوری معماری از دانشگاه هاروارد گردید .
در پی دوره 10 ساله او عهده دار طراحی 6 طرح در کانادا بود . از جمله این طرحها می توان به انستیتوی عمومی موزه تمدن کبک ، گالری ملی کانادا و کتابخانه ملی ونکوور اشاره کرد .
کارهای سفدی شامل چندین موزه ، مانند موزه هنر Telfair در ساوانا ، مرکز تربیتی در لس آنجلس ، کتابخانه عمومی سالت لیک سیتی ، محل اکتشاف در ویچیتا ، تسهیلات آموزشی از قبیل الینور روزولت در دانشگاه کالیفرنیا ، ساختمانهای شهری از قبیل اسپرینگ فیلد ، خانه متحرک ، دادگاه فدرال ، مرکز هنرهای نمایشی در کانزاس سیتی می باشد .
موشه سفدی در بین کارهایش طراحی فرودگاه عظیم بین المللی تورنتو را نیز به یدک می کشد که در سطح بالایی طراحی شده است .
چهارده مجتمع اصلی در حال ساخت هستند ، شامل مجموعه یادبود خلسا ، موزه ملی مردم سیک درپنجاب هندوستان ، کتابخانه عمومی سالت لیک سیتی ، موزه پیبادی که با تحسین فراوان در سال 2003 افتتاح شد ، مرکز فرماندهی از میان یادبود لینکلن از روی مال در واشنگتون و محوطه کالج باستان شناسی در اورشلیم اسراییل از کارهای دیگر او می باشد .

Habitat 67

یک نمونه خوب از سیستم پیش ساختگی سلولی (حجمی) که مراحل ساخت ان بصورت صنعتی در کارخانه انجام گرفته . حفظ حریم خصوصی هر واحد مسکونی ،استفاده مناسب  از دید و منظر رودخانه لارنس ،توجه به جهت تابش نور خورشید ، اختصاص باغچه و تراس مجزا به هر واحد مسکونی ،دسترسی های صریح و ساده ،همه و همه سبب شده ،تا habitat 67  مونترال نمونه بسیار موفق از تجربیات پیش ساختگی در دوران معماری مدرن به شمار بیاید.باید اذعان نمود که سفدی در تزریق کیفیات فضایی خانه های ویلایی حومه شهر های کانادا و استرالیا به این مجتمع مسکونی عظیم و پیش ساخته و تلاش برای ایجاد شخصیت و هویت در واحد های مسکونی بسیار موفق بوده است .

نحوه چیدمان واحدهای مسکونی بر روی هم و استفاده از بامها به عنوان تراس های واحدهای بالایی در بسیاری از نقاط جهان توسط شیب دامنه کوهها امری طبیعی و گاهی اجتناب ناپذیر بوده است ،اما چگونگی دستیابی  به چنین چیدمانی  در زمین های مسطح ،معمایی بوده که تا کنون بسیاری از معماران را به آزمون و تجربه فرا خوانده است .بی شک مهمترین مشکل در ساختار معماگونه ای ،حل کردن نحوه دسترسی واحدهای بالایی و همچنین نحوه چیدمان داکت های تاسیساتی است.
مجموعه شامل 11 طبقه مسکونی ،یک طبقه پارکینگ در همکف و یک طبقه تاسیساتی در زیر زمین می باشد.نحوه ی دسترسی از پارکینگ تا طبقات بالایی توسط سه باکس ارتباط عموی شامل آسانسورو پله است که سه راهرو اصلی روباز در طبقات همکف ،ششم و دهم از آن ها خارج میشوند.لوله های تاسیسات نیز در زیر این راهروها قرار گرفته است.
ساختار هرمی و قرار گرفتن واحدها روی هم ،تنها در یک سمت پروژه که از دید،منظر و تابش مناسبی برخورر است ،امکان پذیر بوده و سمت دیگر پروژه تماما"به ارتباط عمودی و افقی دسترسی ها اختصاص دارد.

 

 

 

 

 

Lotus Museum

مرکز تفریحی Marina Bay Sands Casino and Resort که ظاهری غیر عادی دارد و اخیرا در سنگاپور افتتاح شده است که میزبان یک موزه کاربردی با تمرکز برترکیب هنروعلم خواهد بود .معمار مشهور موشه سفدی که چند دهه است از پیشروان طراحی سبز می‌باشد، این مرکز تفریحی عظیم را برای جلب توجه دنیا طراحی کرده است. ولی موزه‌ی علم و هنر ArtScience Museum مطمئنا سبزترین ساختمان در این مجموعه‌ی بزرگ خواهد بود. بام ساختمان به یک نیلوفر آبی و یا دستی دراز شده تشبیه شده است که آب و نور خورشید را برای مصرف ساختمان ذخیره می‌کند. قبلا معمار نامی، موشه سفدی پروژه tickling the edge را با طرحی سبز کانون توجه جهانیان ساخت،اما مطمعنا اینک افتتاح ArtScience Museum نقطه عطفی درتوسعه ساختمانی خواهد بود.

طرحی که به شکل گل لوتوس بوده و دارای خصایصی درگردآوری آب باران و نور می باشد. این سازه پیشرو موزه هایی از این دست می باشد، که با امکانات علمی-هنری،۲۱ گالری را در۴۸۰۰ متر مربع ترتیب داده ونمایشگاهی برای آثار خلاقانه ای ست که مبتنی بر مشترکات علمی وهنری هستند. این گالری ها علاوه برنمایشگاه های دائمی محلی برای نمایش های دوره ای نیزمی باشند. هدف سنگاپوراز برپایی معماری های مدرن، صرفا جذب توریست نیست، بلکه قصد دارد یک اقتصاد نوظهور را دراین ناحیه بنیان نهد. هر کدام از ده انگشتی که دراز شده است دارای تعداد زیادی پنجره‌ی سقفی می‌باشد که گالری‌های طبقه‌ی بالا را با نورخورشید سیراب خواهد کرد. شبکه‌های تهویه مطبوع هوا که بر روی کف ساختمان تعبیه شده است به جای کل فضا فقط تا ارتفاع قد یک بازدید کننده هوا را خنک خواهند کرد و بدین ترتیب به صرفه جویی انرژی کمک خواهند کرد. این تکنیک که لایه بندی هوا نام دارد به سرعت در بین شرکت‌های مهندسی رایج می‌شود. کل این پروژه یک مصرف تجملی به نظر می‌رسد، با این حال موزه‌ی علم و هنر دیدی امیدوار کننده دارد.

Holocaust Museum

ساختمان موزه در دامنه تپه ای مشرف به روستای اینکریم اورشلیم قرارگرفته است. بنای جدید "موزه تاریخ هولوکاست" نتیجه پروژه طرح توسعه ده ساله و 100 میلیون دلاری بنیاد "یاد واشم" ( Yad Vashem ) (بنیاد قهرمانان و شهدای هولوکاست) است.

"موزه تاریخ هولوکاست" در واقع بدنه اصلی و ستون فقرات پروژه 75.000 مترمربعی "موشه سفدی" است که جایگزین ساختمان موجود شده است و بعنوان مرکز مجموعه مطرح شده است.
سفدی در طراحی این ساختمان به این موضوع واقف بود که موضوع "آدم سوزی" نمونه مشابه ای ندارد و بنابراین ساختمان آن نیز نمی تواند از نمونه های مشابه پیروی کند.

قسمت اعظم بدنه اصلی موزه که از بتن و شیشه ساخته شده، در زیر تپه پنهان شده است. و با نشان دادن بخشی از ستون فقرات 150 متری خود توانسته است بصورتی ملموس ابعاد واقعی خود را به بیننده منتقل کند.

در انتهای این برآمدگی و در نزدیکی ورودی موزه و مرکز بازدیدکنندگان، یک منشور بزرگ به سمت دهکده از تپه بیرون آمده که گویی در فضا شناور است.

 

و در انتهای دیگر بنا، دیوارهای کناری ساختمان از یکدیگر باز شده و با خم شدن به بیرون شکل دو بال را بوجود آورده است. این فرم تاکیدی استعاری برادامه زندگی بعد از تجربه مرگ است

مجموعه ی گالری ها با نور طبیعی و از طریق شکاف سقفی که در ارتفاع 18 متری قراردارد روشن می شوند. این گالریها در طول یک مسیر خطی پیاده که در خاک فرو رفته قرارگرفته اند.

 

هنگامیکه وارد موزه می شوید گالریها از نظر پنهان هستند، و به مرور که در مسیر قدم می گذارید بسته به موضوع و تاریخ هولوکاست گالریها نمایان می گردند.

 

در انتهای موزه، "سالن اسامی" فضایی دراماتیک بوجود آورده است. یک استراکچر مخروطی 9 متری که انتهای آن به سمت آسمان باز است، محل ثبت اسامی میلیونها یهودی قربانی هولوکاست است.  یک مخروط معکوس که از داخل یک سنگ طبیعی کنده کاری شده و به احترام قربانیانی که هیچگاه شناخته نشدند ساخته شده است.

 

مرکز جدید فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی سفدی نشان دهنده موقعیت بنیاد "یاد واشم" بعنوان یک مرکز بین المللی تحقیقات و نگهداری یادمان هولوکاست است.


 

این پروژه که برای کانزاس سیتی طراحی شده در 16 سپتامبر 2011 تکمیل شده و برای بازدید عمومی آماده میشود. این ساختمان در واقع مشهور به مرکز هنری کافمن است و خانه باله، رقص های معاصر، سبک های مختلف موسیقی و موارد مشابه خواهد بود. این ساختمان 2 سالن اصلی دارد که مصالح عمده آن فلز است و وقتی به نمای جلویی میرسیم یک آتریوم کاملا شیشه ای میبینیم که با کابل نگه داشته شده.

 

Quebec Civilization museum

 

 

 

 




آراء

نظرات

شما هم می توانید در مورد این موضوع نظر دهید.

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.

     
نام:  
  ایمیل:  
  نظر :